fredag den 6. januar 2017

Fokus på mig selv - og noget om mindfuldness

 Kender du det at forfalde til overspringshandlinger eller at bedøve sig (fx. med søvn, TV eller mad) -oftest for at slippe for bøvlet med de anstrengende nye målsætninger? Lad 2017 være året hvor du benytter din evne til at udføre rutinearbejde, i stedet for at den benytter dig. Det tager tid at ændre eller oprette en ny vane. Hvis du målsætter dig og lægger en indsats i at etablere en regelmæssig ny adfærd, vil den nye positive vane sætte sig fast. Sæt dig et mål, som du rutinemæssigt indarbejder så du skaber en meningsfuld ny vane i dit liv. 

Jeg vil være en bedre udgave af mig selv og det der står i teksten skal bland andet været med til at 2017 til et bedre år end 2016. 2017 bliver et nyt år for mig, et år hvor jeg vælger at sætte fokus på mig selv. I løbet af de sidste måneder er det gået op for mig at jeg alt for god til at gøre ting der gør andre glade, samtidig med at jeg glemmer mig selv. Det gør mig glad at glæde andre men det har også været en slags overspringshandling så jeg ikke har skulle tage stilling til mig selv og mine egne behov. Derfor vil bruge tid på finde bedre balance i livet, mærke efter hvad der gør MIG glad. Åbne munden, finde troen på mig selv frem og finde modet til at turde sige fra når noget ikke føles rigtigt. Overspringshandlinger har der været mange af og bagefter kan det give følelsen af at jeg alligevel ikke når alt det jeg gerne vil. Jeg kan ligge i min seng om aftnen og tænke på alt det jeg ikke nåede i løbet af dagen, samtidig med at jeg lægger mange planer for næste dag, velvidende at jeg får lyst til at være spontan og lave alt andet end det jeg har planlagt. Det vil jeg gerne lave om på og blive bedre til at holde mig til planen i nogle situationer og stoppe med at finde på undskyldninger for hvorfor jeg skal udsætte en opgave. Det gavner mig ikke.

Løbeskoene er fundet frem og i maj måned skal jeg løbe Lillebælt 1/2 marathon, en fødselsdagsgave til mig selv. Et personligt mål som kræver fokus og gode vaner med løb 3 gange i ugen. Jeg ved at hvis jeg springer løbeturene over bliver det ikke muligt for mig at gennemfører løbet. Jeg har det sådan at når jeg er tilmeldt er det ikke en mulighed for mig at give op og melde fra igen.
Jeg kan mærke forbedringer hver gang jeg er af sted og min kroppes føles stærkere. Løb er en af mine nye faste rutiner og det har jeg valgt som mit udgangspunkt for at blive en ny og bedre udgave af mig selv. Tankerne bliver luftet, det giver ro i kroppen og mit mentale overskud vokser.

Noget af det der også har gjort mig nysgerrig på at lære mere om mig selv er mindfulness.
For noget tid siden var jeg til en workshop/temadag omkring mindfulness, det var en spændende dag og da dagen var slut gik jeg der fra med en følelse af dejlig ro i maven og fornemmelsen af at kunne trække vejret længere ned i maven. I løbet af den dag var vi igennem 3 meditationer og især den første gang gjorde det stort indtryk på mig. Hvad der føltes som 10 minutter var i virkeligheden 25 minutters meditation med fokus vejrtrækning og bare at være, lige nu, lige her og føle det er okay.

At være tilstede kræver fokus og i løbet af dagen blev vi alle udfordret:
Spis ET stykke chokolade i 10 minutter.
Først virkede det som en lidt mærkelig opgave og 10 minutter lød af lang tid. Indrømmet, jeg kan spise meget slik på kort tid uden rigtig at have smagt på det. Jeg valgte en stykke Fransk nougat, sad først lidt og nulrede ved papiret, men jeg gav mig tid. Tid til at lugte, fornemme og føle på chokoladen. Jeg kunne dufte det mørke chokolade selvom jeg havde chokoladen mellem mine hænder i mit skød. Da jeg var færdig med chokoladen, dukkede der nødde stykker op, det har jeg ALDRIG lagt mærke til før i et stykke Fransk nougat. Det var noget af en AHA oplevelse. De sidste minutter nød jeg eftersmagen af chokoladen. Tænk at det ene stykke var nok og plejer aldrig at kunne nøjes med et stykke.

Jeg er klar til 2017, klar til at mærke efter hvad der er med til at gøre mig glad. Jeg vil være stærkere, gladere og bedre til at gøre ting der gør noget godt for mig.

onsdag den 4. januar 2017

Julekort 2016


Efter jeg blev mor startede jeg en tradition med at sende julekort til vores familie og venner, en tradition som jeg selv er vokset op med. Det er blevet en god måde mindes året der er gået, stoppe op og huske tilbage på gode oplevelser og det får en til at kigge billederne igennem på computeren.

Da kortet skulle skrives var det rigtigt svært at huske på hvornår vi gjorde hvad og komme frem til hvad vi har fået året til at gå med. Jeg synes 2016 har været et lidt rodet år, ikke helt så godt som andre år. Det var svært at gøre status og svært at sætte ord på. Teksten på julekortet blev en del kortere end de tidligere år og i stedet valgte jeg at lade billederne fortælle om nogle af de dejlige oplevelser vi har haft. Noget af det jeg husker bedst er vores ferier og oplevelser i naturen, Vesterhavet og Limfjorden gjorde store indtryk på mig. Udover at dele oplevelser med min mand er det fantastisk at vi kan dele det med vores to dejlige børn. 
Det er sundt at gøre status over året der gået, op og nedture er med til at gøre os til dem vi er. Jeg vælger at se frem ad og jeg glæder mig til et nyt år,  et år hvor jeg håber at vi bliver bedre til at følge vores drømme. Det kræver at vi mærker efter, prioritere og vælger til og fra, sådan at vi får det ud af tiden som vi gerne vil.

Julekortet 2016
Mange dejlige minder og et fotoalbum som kan hjælpe os med at huske hvad tiden i 2016 er gået med. Vi har haft tid til at danse, tid til at lære, tid til at læse, tid til bare at være og tid til at opleve sammen. Fra Charter ferie til sommerhusferie. Hverdage til fridage, sygedage, alene dage, familiedage og kærestedage. Det gælder det om at være til stede, nyde de små øjeblikke og leve det liv vi har lige nu, lige her.


Den korte tekst er også passet ind så den passede på et postkort fra PostNord, en smart, nem og billig løsning. Førhen har vi bestilt julekort, selv printet tekst ud og lagt ved, købt frimærker og sendt kortene med posten.
Postnord har en App hvor man kan sende kort via mobilen, en billgere løsning og de kommer hurtigt frem. VI brugte det også i sommers da vi var på ferie, bedsteforældrene synes det er dejligt at modtage et postkort med billeder fra vores ferie. 
Ikke sponsoret men jeg synes det er super smart og det deler jeg gerne med jer 






tirsdag den 3. januar 2017

Julen 2016



Jeg havde planer om at skrive om nytår og drømme for året der lige er startet, da jeg opdager at dette indlæg med billeder af julen 2016 slet ikke er udgivet endnu. Selvom der længe til næste jul vil jeg alligevel dele det med jer. December måned gik som altid hurtigt og i dag er min første fridag i mange uger hvor jeg er selv hjemme. Tid til at gøre rent, blogge eller måske hækle lidt, det at kunne gøre det i den rækkefølge jeg lige synes er noget jeg sætter stor pris på.

De sidste år har jeg også taget billeder af vores julepynt og de små opstillinger jeg har lavet. Gran, lærkegrene og Karen Blixen julepynt er bare nogle af de ting som høre julen til herhjemme hos os.
I kan se de tidligere år her, jeg synes selv det er sjovt at kunne se tilbage til tidligere år og se hvordan stilen ændre sig med tiden.

Julen 2015                                              Julen 2014                                                Julen 2013








 Juletræ No1, hentet 2. søndag i advent og pyntet af børnene, vi får et nyt og større træ inden juleaften.

 Papirklip som jeg lavede sidste år

 Børnenes nisselandskab, et levende landskab som har ændret sig flere gange her i løbet af december

 Katrine og Kristian ligger og sover

Anders og Emma 




mandag den 19. december 2016

Adventsgave # 4


Sidste gave til Katrines dagplejemor. I stedet for at give hende julegave har jeg i år valgt at lave adventskaleder til hende. Den faldt i god jord.




onsdag den 14. december 2016

Årets adventskrans 2016


Årets adventskrans blev først helt færdig efter 2. søndag i advent. Til at starte med var det bare 4 lys, mange små julekugler i en skål. Efter en tur i skoven hvor vi fandt, Efeu og lærkegrene blev adventskransen piftet lidt op sammen med 2 løg. Jeg er vild med resultatet og vi forsøger ikke at ødelægge det flotte mønster der bliver i stearinen efterhånden som det brænder ned.

I år har jeg købt store lys, det største lys har 66 timers brændetid, vi kan godt lide at have lys tændt hver dag og med så store lys er jeg sikker på at de ikke når at brænde ned før sidste advent.
Skålen er fra Kähler.




mandag den 12. december 2016

Adventsgave # 3


Lidt sødt til kaffen, lidt snemandsuppe til børnene og kager til legekøkkenet i dagplejeværelset, sådan ser den 3. gave ud til Katrines dejlige dagplejemor.

Glimmergarnet er købt i Netto og gør det godt til kagerne, de ser lækre ud. Opskriften er fundet i bogen Hæklede kager og søde sager. Kagerne har været hyggelige at lave og det er sjovt at finde på  forskelligt topping til kagerne.


fredag den 9. december 2016

Adventsgave # 2


I søndags 2.advent bestod gaven af disse tre ting til Katrines dagplejemor.

Diy på abehånden/nøgleringen findes her, men lad jer ikke snyde videoen tager 3 minutter og det tog mig over en time at lære at lave den rigtigt. Bare rolig det bliver meget nemmere jo flere gange du prøver det og resultatet bliver så fint.